Forbrukerrettigheter
Dersom du som forbruker har kjøpt en vare eller tjeneste du er misfornøyd med kan det ofte oppstå uenigheter og tvister. Det kan være en profesjonell selger eller tjenesteyter som er avvisende og som nekter å rette varen eller tjenesten, eller det kan dreie seg om krav om reduksjon i pris eller erstatning.
Som forbruker har man en rekke rettigheter på mange ulike rettsområder som gir et særlig vern overfor profesjonelle aktører.
Eksempler på noen slike forbrukerlover er:
- Forbrukerkjøpsloven som regulerer de fleste typer kjøp av varer.
- Håndverkertjenesteloven som regulerer de fleste typer av tjenester, som reparasjoner, vedlikehold, installasjoner og ombygginger.
- Bustadoppføringsloven som gjelder oppføring av bolig.
- Angrerettloven som gjelder rett til en forbruker å angre på et kjøp gjort ved såkalt fjernsalg. Med fjernsalg menes at salget er skjedd over telefon, internett eller hvor selger opptrer utenfor utsalgsstedet sitt så som ved dørsalg eller salg fra stands.
- Pakkereiseloven som gjelder avtaler om kjøp av pakkereiser.
Hvis du oppdager feil eller mangler med den varen eller tjenesten du har bestilt er det viktig at en sier ifra til den andre parten så fort du oppdager feilen eller mangelen. Det er dette som kalles å «reklamere». Der det foreligger en mangel kan du som forbruker i menge tilfeller kreve at mangelen blir retten eller å få ny vare (omlevering). Det kan også være aktuelt å kreve prisavslag, heving av avtalen og erstatning.
Asker Advokatkontor AS har advokater med bred erfaring innenfor forbrukerrettigheter og kan bistå på ethvert stadium av saken. Ta kontakt med oss for en uforpliktende samtale om hvilke rettigheter du har og hva vi eventuelt kan bistå med.
Vidar Haakensen
Telefon:
+47 92 03 80 28
Epost:
Hanne Hammer
Telefon:
+47 92 88 26 14
Epost:
Ørjan Stenberg
Telefon:
+47 95 16 87 86
Epost:
Kristian Sæbø
Telefon:
+47 92 64 32 75
Epost: