Skip to main content

Mangler og reklamasjon ved kjøp og salg av fast eiendom

Innledning

Mange som selger bolig opplever at kjøper i etterkant av kjøpet fremmer reklamasjonskrav. Som oftest gjelder dette krav om prisavslag eller erstatning, men kan også være krav om heving.

Etter at avhendingsloven ble endret fra 1. januar 2022 har kjøper i praksis fått mer omfattende rettigheter til å reklamere. Samtidig har kravene til selgers opplysningsplikt blitt tydeligere, og enkelte grenser for hva som kan reklameres over er konkretisert.

Eiendom

Som selger kan det fort bli overveldende å skulle forholde seg til krav som kommer fra en misfornøyd kjøper, både hva gjelder spørsmålet om det egentlig er grunnlag for å reklamere, og de beløp det vil kunne være snakk om at kjøper krever.

Kan forsikringsselskapet holde meg ansvarlig for utbetalinger til kunden?
Mange selgere har av denne grunn tegnet eierskifteforsikring. Slik forsikring gir deg dekning for krav som måtte bli fremmet fra kjøper. Samtidig kan man som selger også oppleve at kjøper henvender seg til forsikringsselskapet, som etter en vurdering på sin side gir kjøper medhold og utbetaler erstatning, og deretter snur seg mot selger og krever erstatningen tilbakeført som følge av manglende informasjon. Hvorvidt slikt krav fremmes fra forsikringsselskapet vil avhenge av en konkret vurdering av hvilken informasjon som er og ikke er gitt, og hvilket ansvar som eventuelt kan tillegges selger for at informasjonen ikke er gitt. For en selger kan det oppleves mer utfordrende å skulle forsvare seg mot forsikringsselskapet enn det var å forholde seg til kjøper.

Hva er reklamasjonsfristen ved kjøp av bolig?
Dersom man som kjøper oppdager feil er det en forutsetning at man reklamerer overfor selger. Fristen for å reklamere er 5 år fra kjøpsdato. Det er imidlertid ikke slik at man kan står fritt til å reklamere innenfor denne perioden. Man har som kjøper både en generell undersøkelsesplikt etter overtakelse av eiendommen, og en plikt til å reklamere innen rimelig tid etter at feil er oppdaget. Hvis man som kjøper ikke etterlever disse kravene, kan reklamasjonsrettighetene gå tapt.

Hva kan man reklamere på ved kjøp av bolig?
Avhendingslova gir nærmere retningslinjer for hvilke krav man kan fremme, og hvor store manglene må være for at man kan kreve erstatning. Kjøper kan blant annet kun kreve prisavslag eller erstatning for utbedringer som koster opp til 10.000 kroner å utbedre, samt at det ikke kan kreves erstatning for avvik på areal er mindre enn 2 prosent av angitt areal eller mindre enn 1 kvadratmeter.

Generelt vil diskusjonen om grunnlag for reklamasjon være knyttet mot den informasjon kjøper har fått i prospekter og takstpapirer, samt mot det som kunne og burde vært oppdaget under visning. Det er også lavere list for erstatningskrav knyttet til feil selger kjente eller burde kjenne til, men ikke opplyste om, og de feil som heller ikke selger var kjent med (skjulte feil og mangler).

Hva kan man kreve når man reklamerer på boligkjøp?
Ved mangler på en eiendom kan man etter avhendingsloven § 4-8 kreve retting, prisavslag, heving, erstatning eller å holde kjøpesummen tilbake. Hvilken reaksjon som skal velges avhenger både av feilens art, størrelse og selgers respons når det reklameres. Selger har blant annet krav på å få rette, dersom dette kan gjøres uten urimelig ulempe for kjøper. Men dette må da også gjøres innen rimelig tid.

For skader som skyldes sopp og råte kan det bli særlige diskusjoner knyttet til hva som eventuelt er dekket under forsikringsavtalene til tidligere eier.

Hva skal jeg svare når kjøper fremmer krav etter salg av eiendom?
Hvis du har solgt en eiendom som det reklameres over er det viktig at du gir riktig og ryddig informasjon fra starten av tvisten, slik at det på best mulig måte avklares hvorvidt du har eller ikke har et ansvar for de krav som måtte komme fra kjøpers side. Gjennom god dialog fra et tidlig tidspunkt vil man kunne holde kostnadene nede, ved at det blir mindre konflikt og dermed færre timer på advokatbistand. Samtidig vil det også være enklere å oppnå en enighet gjennom dialog og forhandling gjennom konstruktiv dialog fra start, før uenigheten vokser til en konflikt.

Reklamasjoner knyttet til boligkjøp vil ofte gjelde betydelige beløp, og det blir fort konflikt knyttet til selgers ansvar og oppgjør av eventuell erstatning. Det kan derfor være hensiktsmessig å tidligst mulig innhente formell bistand, slik at man ikke går i noen feller eller blir overveldet av de formelle sider av tvisten.

Bistand fra advokat

Asker Advokatkontor har omfattende erfaring med og kompetanse rundt kjøp og salg av fast eiendom, og kan bistå med rådgivning enten du er kjøper eller selger.

Har du tegnet boligkjøperforsikring vil du normalt ha rett på å få dekket advokatkostnader, også om du velger oss som advokatforbindelse. Selv om forsikringsselskapet normalt vil prøve å styre sin bistand inn mot sine egne advokater, står du vanligvis fritt til selv å velge hvem du ønsker skal håndtere saken for deg. For mange vil advokatbistand også være dekket gjennom egen bolig- og innboforsikring.

Ta kontakt for en uforpliktende prat rundt din sak, så avklarer vi om vi kan bistå deg i din sak. Som del av gjennomgangen vil vi også avklare hvorvidt du kan ha rett på dekning av bistanden gjennom aktuelle forsikringer.


Kristian Sæbø

Åartner/Advokat
Ørjan Stenberg

Telefon:
+47 92 64 32 75

Epost:
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Ørjan Stenberg

Advokat
Ørjan Stenberg

Telefon:
+47 95 16 87 86

Epost:
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Vidar Haakensen

Advokat
Vidar Haakensen

Telefon:
+47 92 03 80 28

Epost:
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.